„V naší třídě se nikdo zásadně nestydí!“, prohlásila sebejistě paní učitelka. Opak byl pravdou. Atmosféra v její třídě byla nervózní, žáci měli sklopené hlavy a styděli se za všechno. Tehdy poprvé mě napadlo vzít stud jako téma. Vysvětlila jsem dětem, co znamená intimita (soukromí) a vznikl první obrázek člověka v bublině. Ujasnili jsme si, že stydět se je v pořádku a ve třídě byla cítit zřetelná úleva. Postupem času jsem bublinu začala používat při vysvětlování sexuálního zneužívání a nedávno mě napadlo její pomocí vysvětlovat jedinečnost intimity láskyplného vztahu ženy a muže – vzniká společná intimní bublina, v níž se ti dva nestydí. Některé děti reagovaly intuitivně: „To je krásné! Ale to musí moc bolet, když se ta bublina roztrhne a oni se rozejdou!“ Ukazuje se, že pro některé děti je toto téma klíčové.
(Lektorka Jana Řezníčková)
