Základní škola na vesnici je často typická malotřídkami a rodinnou atmosférou. Petra Stránská na jedné takové škole měla dvě besedy.
„Jak překonat starosti ve škole“ bylo téma pro 4.–5. třídu.
Na začátku besedy se probírají výhody školy – děti se dozví, že třeba v Africe mnoho dětí do školy chodit nemůže, a jak jim vzdělání může pomoci dostat se z chudoby. Samy pak navrhují další výhody – mají tu kamarády a něco zajímavého se naučí.
Potom si Petra s dětmi povídá o třech hlavních problémech se školou – s učením, s učitelkou a se spolužáky. Upozorní, že není tragédie, když někomu nějaký předmět nejde. Pouští dětem video s báječným tanečním představením – ti tanečníci třeba nebyli dobří v matematice, ale pracovali na tom, co jim šlo, a někam to dotáhli. Petra pak mluví o tom, jak se doma nejlépe učit a proč u toho například nepouštět hudbu. Vysvětluje, že učitelky se snaží být spravedlivé, ale někdy mohou udělat chybu. Nejlepší řešení je pak s učitelkou vše probrat, místo pomlouvání za jejími zády. Nakonec Petra s dětmi diskutuje o vztazích se spolužáky, například jak se přenést přes posměšky nebo hloupé poznámky.
Jak se chránit v nebezpečných situacích, to byla beseda pro 2.–3. třídu. Krátká scénka s loutkovou panenkou na začátku si děti rychle získala.
Během dvou hodin přišly na přetřes nejrůznější situace, které mohou být nebezpečné – od šikany ve třídě, přes ztracení se v obchodě až po cizí lidi, kteří pod různými záminkami dítě někam lákají. Děti řeší několik modelových situací a mluví o tom, jak se v nich zachovat správně. Petra se pak ptá, kdo z nich umí nazpaměť telefonní číslo alespoň na jednoho z rodičů – najdou se tři děti a dostanou za to bonbon. Po skončení besedy se mnoho dalších dětí honem učí čísla nazpaměť a chodí za Petrou, aby jí to předvedly. „Doufám, že to budete umět i na jaře, až sem přijdu znovu,“ směje se Petra.
Dále přijdou na řadu čísla na policii, hasiče a záchranku. To už umí všechny děti. Petra s dobrovolníky předvede, jak vypadá telefonát na hasiče nebo záchranku. Nakonec děti dostanou pravidla bezpečného chování, která si rozstříhají a nalepí na barevný papír. Po besedě se ještě nahrnou k Petře a povídají si s ní.
Eliška Horáčková, koordinátorka