Lektorské práci na Litoměřicku se Martin Růžička věnuje už sedmým rokem. Během let se jeho spolupráce s místními školami dostala na stabilní úroveň a kromě toho stále vylepšuje a upravuje svoje programy.
Se zvědavostí jsme tedy navštívili čtyřhodinový program o šikaně, který je určený pro 6. třídy základních škol. Martin chce tímto programem pomoci dětem, aby se atmosféra v jejich třídním kolektivu zlepšila. Zároveň chce upozornit žáky na možné příčiny a první signály, že se v kolektivu děje něco nedobrého.
V první části programu Martin děti rozdělí do skupinek, ve kterých se věnují různým aktivitám a skupinové práci. Po každé aktivitě probíhá reflexe, kdy Martin s žáky rozebírá, jak se jim pracovalo, kdo a jak se ujal velení, jak se každý cítil. Každý má možnost říct svůj názor. Lektor je také upozorňuje, jaké chování bylo nevhodné a proč.
Děti zde názorně vidí například to, že v kolektivu jsou důležité nejen vůdčí osobnosti, ale i ti, kteří přicházejí s nápady nebo kteří kolektiv stmelují a pomáhají těm na okraji.
Jako hlavní poselství zde zazní: „Nemysli si, že jsi v bezpečí, když jsi oblíbený, a že se můžeš klidně posmívat těm, kteří do kolektivu nezapadají. O pár let později v jiné třídě to můžeš být zase ty, kdo bude na okraji a kdo bude potřebovat pomoci.“
V druhé polovině programu se téma dostane více k problematice šikany – jak a proč vzniká a jak ji řešit. Děti se mohou zamyslet nad tím, co prožívá agresor i oběť a co prožívají také ti, kteří šikaně přihlížejí. Krátká videa o skutečných případech šikany ukazují, že násilí má různé podoby, které vypadají zpočátku zdánlivě neškodně.
Děti správně identifikují, kde končí legrace a začíná násilí: když to druhému přestane připadat jako legrace.
Věříme, že tento program je dobrou prevencí šikany. Děti si v něm mohou názorně uvědomit důležité základy dobrých vztahů: „Chovej se k druhým tak, jak chceš, aby se oni chovali k tobě.“
Eliška Zeisková, koordinátorka