V dubnu jsme navštívili dva programy naší vynikající lektorky Jany Coufalové. Jana je lektorkou certifikované organizace ACET, z.s. a s programy do škol chodí poslední 3 roky. Lektorování jí jde vskutku na výbornou. Může zde zúročit nejen své původní pedagogické vzdělání, ale i dlouhé roky práce s teenagery. Jana prostě ví, jak na ně. 🙂
Když vcházíme před začátkem vyučování do šesté třídy, připadáme si jako v úle. Všude to bzučí a hemží se. Dokážete si představit, že v takové třídě budete mít program? Jak udržíte pozornost dětí? Jak je zabavíte? Zdá se, že pro Janu nic z toho nepředstavuje sebemenší problém. Po zazvonění děti pomalu posedají na židle do kroužku, utichají a čekají, co bude. A ono je… Jana mezi šesťáky přichází s ožehavým tématem šikany. Podle reakcí dětí je zřejmé, že nejde o žádnou science fiction; naopak je to téma, které se jejich dětských duší a srdcí bytostně dotýká.
Komunikaci s puberťáky zvládá Jana bravurně. I nepříjemné a choulostivé téma šikany dokáže podat tak, že se děti ve třídě baví. Citlivě střídá jednotlivé aktivity. Suchou teorii prokládá příklady ze života. Děti si mohou dokonce zahrát ve scénce. To, co se jednoduše řekne, dostává najednou v realitě diametrálně odlišný rozměr – např. když se mám postavit agresorovi a zastat se šikanovaného spolužáka. Děti jsou vedeny k tomu, aby samy hledaly odpovědi – co je to vlastně šikana? Jaký je rozdíl mezi šikanou a škádlením? Jak mohu pomoct kamarádovi, který je šikanovaný? Co mám dělat, když mi přijde, že mě někdo šikanuje?
Atmosféra je otevřená a vstřícná, což se ukazuje i při závěrečném zhodnocení. Děti mají možnost každé samo za sebe vzkázat třídě cokoliv, co se váže k právě proběhlému programu. Je vidět, že tato třída má zdravé jádro a velký potenciál být opravdu dobrou partou. I dívenky, které po celou dobu spíše zakřiknutě mlčely, jsou na konci schopné se otevřít a sdílet, co je na jejich třídě a chování spolužáků mrzí, co by chtěly zlepšit. Tak jen s chutí do toho, šesťáci, ať si ještě ten společný čas do konce základky užijete jako dobrá parta. Protože, jak jsme se mohli dozvědět na konci programu, právě dobrá parta je nejlepší ochranou proti šikaně.
——–
Po přestávce nás čeká program pro osmáky s názvem Láska a přátelství. Téma zdánlivě banální a odlehčené, ale jako obvykle i zde první zdání klame. Vztahy jsou jedno z horkých témat, které právě teenageři v tomto věku řeší. Úvodní chichotání a rozpaky jsou téměř okamžitě zapomenuty, když Jana vtahuje posluchače do dění programu hned první společnou skupinkovou aktivitou: „Kluci, popište ideální holku. Holky, popište ideálního kluka.“
Tentokrát se pracuje hodně ve dvojicích. Děti si mohou hned prakticky na sobě navzájem vyzkoušet odpřednášenou teorii. Také se dozvídají o základních rozdílech mezi děvčaty a chlapci – jaké chování je více přirozené, co startuje sexualitu. Dívky skutečně vnímají věci jinak než chlapci, bylo by tudíž pošetilé očekávat od svého kluka, že bude takový, jako je má nejlepší kamarádka.
Je smutné, že lidé dnes neumí budovat hluboké pevné vztahy. Jak říká Jana, často jsou to spíše mělké jamky v písku, neschopné unést zátěž, kterou přináší těžkosti života.
Jsme proto vděční, že lektoři jako Jana pomáhají dětem otevírat oči, přemýšlet a hledat, co je v životě podstatné.
Zde je k dispozici krátká ochutnávka z programu Jany:
Bc. Lenka Staňková, DiS., koordinátorka programu Zdravá mládež