Na výsledky naší práce s dětmi nemusíme dohlédnout. Důležité je uvědomovat si, že naše práce není marná. Jsme důležitým dílkem složité skládačky života každého jednoho dítěte, jak píše jeden z lektorů v tomto příběhu ze školních lavic…
Při programu „Krása“ šli žáci tentokrát opravdu do hloubky a dobře se s nimi povídalo. Neřešili svůj image před ostatními, ale hodně to, že si nepřipadají dost dobří. Nejvíce reagovala jedna dívka – od pohledu silná vůdčí osobnost s dobrou pozicí ve třídě, hluboká, vnímavá. Říkejme jí třeba Stela.
Při závěrečné reflexi vlastního sebevědomí a posílení vnímání vlastní hodnoty měly děti anonymně na stupnici vyznačit, na kolik procent by samy sebe ohodnotily. Třída byla v tomto ohledu sebevědomá relativně zdravě. Až na pár jedinců si všichni dali hodnoty mezi 60 a 80 %, což je dobrý výsledek. Ovšem překvapivé bylo, že Stela sama sebe ocenila na 0 %.
Při konečném hodnocení se nad tím žáci pozastavovali. „V naší třídě přece není nikdo na 0 %!“
A onu anonymní „nulu“ se snažili povzbudit. Stela se však nenechala a jedince s 0 % obhajovala s tím, že se tak ve skutečnosti někdo může vnímat.
Na otázku, zda nás vidí reálněji druzí nebo my sami, odpověděla, že rozhodně my sami. Oponoval jsem, že sami máme často zkreslený pohled a podléháme různým ideálům krásy a falešným představám o sobě a že o tom právě celý dnešní program byl. Stela ale odešla z programu s přesvědčením, že je „nula“. Bylo patrné, že jde o hlubší problém a že v tom nachází svým způsobem hodnotu.
Po programu jsem vše ještě probral s učitelkou a podpořil ji v tom, aby Stelu občas povzbudila. Paní učitelka mi potvrdila, že toto vůbec nečekala, protože zrovna tato dívka působí velmi uvědoměle a vystupuje sebevědomě.
Povzbuzením v tom všem je, že někdy jako lektoři složíme jenom díl celé skládačky, a práci za nás pak dokončí někdo jiný (třídní učitel či odborný pracovník), ale i tak to má smysl.
Člověk nemusí vždy vidět přímo hotové výsledky.
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.