Na výsledky naší práce s dětmi nemusíme dohlédnout. Důležité je uvědomovat si, že naše práce není marná. Jsme důležitým dílkem složité skládačky života každého jednoho dítěte, jak píše jeden z lektorů v tomto příběhu ze školních lavic…

„Kdo si hraje, nezlobí.“ Pod přednáškou si nepředstavujme nudný suchopárný výklad faktů. Jaromír Babka, stejně jako jeho lektorští kolegové, dětem chystá kreativní programy plné různorodých aktivit.
Při programu „Krása“ šli žáci tentokrát opravdu do hloubky a dobře se s nimi povídalo. Neřešili svůj image před ostatními, ale hodně to, že si nepřipadají dost dobří. Nejvíce reagovala jedna dívka – od pohledu silná vůdčí osobnost s dobrou pozicí ve třídě, hluboká, vnímavá. Říkejme jí třeba Stela.
Při závěrečné reflexi vlastního sebevědomí a posílení vnímání vlastní hodnoty měly děti anonymně na stupnici vyznačit, na kolik procent by samy sebe ohodnotily. Třída byla v tomto ohledu sebevědomá relativně zdravě. Až na pár jedinců si všichni dali hodnoty mezi 60 a 80 %, což je dobrý výsledek. Ovšem překvapivé bylo, že Stela sama sebe ocenila na 0 %.
Při konečném hodnocení se nad tím žáci pozastavovali. „V naší třídě přece není nikdo na 0 %!“
A onu anonymní „nulu“ se snažili povzbudit. Stela se však nenechala a jedince s 0 % obhajovala s tím, že se tak ve skutečnosti někdo může vnímat.
Na otázku, zda nás vidí reálněji druzí nebo my sami, odpověděla, že rozhodně my sami. Oponoval jsem, že sami máme často zkreslený pohled a podléháme různým ideálům krásy a falešným představám o sobě a že o tom právě celý dnešní program byl. Stela ale odešla z programu s přesvědčením, že je „nula“. Bylo patrné, že jde o hlubší problém a že v tom nachází svým způsobem hodnotu.
Po programu jsem vše ještě probral s učitelkou a podpořil ji v tom, aby Stelu občas povzbudila. Paní učitelka mi potvrdila, že toto vůbec nečekala, protože zrovna tato dívka působí velmi uvědoměle a vystupuje sebevědomě.
Povzbuzením v tom všem je, že někdy jako lektoři složíme jenom díl celé skládačky, a práci za nás pak dokončí někdo jiný (třídní učitel či odborný pracovník), ale i tak to má smysl.
Člověk nemusí vždy vidět přímo hotové výsledky.
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.