Apatie, deprese, napětí v rodinách… S čím vším se musí naše děti v této těžké době vypořádat? Jak zde mohou pomoci lektoři se svými odbornými znalostmi?
V krátkém období před Vánoci jsem učila čtvrté a páté třídy. Atmosféra ve třídách byla jiná než na začátku roku. Když jsem se zeptala, kdo by raději byl zase doma a učil se online, přihlásila se v každé třídě skoro polovina dětí. Už neměly chuť snažit se kamarádit, když ani nevěděly, jak dlouho ve škole budou. Začínaly se projevovat čím dál víc apaticky a bez jiskry.
A tento trend se od té doby stále prohlubuje. Do naší online poradny chodí čím dál více dotazů, ve kterých děti řeší stres z online výuky, rostoucí napětí v rodinném soužití, výkyvy nálad, které u sebe neznají, někdy dokonce i ztrátu smyslu.
Zde je pár typických příkladů toho, co s dětmi nyní řešíme. Z některých až mrazí:
„Píšu, protože si nevím rady,“ začal dotaz jedenáctileté Beáty. A pokračoval dál ve stejném duchu, v jakém jsou dotazy mnoha dalších dětí:
„Mám ve škole problém. Když máme online hodiny, tak se mi strašně moc chce koukat na internet a na Facebook, a pak nevím, kde jsme. Chtěla bych se dobře soustředit, ale moc to neumím. A taky si třeba řeknu: ‚Teď si udělám 10 minut přestávku,‘ a stane se mi, že je z toho půl hodiny. Co mám dělat, abych se lépe soustředila? Děkuji za radu.“
Nebo další dívka, 14 let, se svěřuje:
„Dobrý den. Mám problém s tím, že asi začínám mít deprese. Jsem smutná, že mi to nejde ve škole, že se nemůžu vídat s kamarády, že se hádám s bratrem. Jsem unavená, rychleji se naštvu nebo naopak rozbrečím. Jsem už dost dlouho nešťastná z toho, že nic nezvládám. Nemám radost ze života. Nic mě nebaví, protože mě stresuje, že nestihnu tohle nebo tohle. Připadám si, jako kdyby život neměl cenu, protože tohle je příšerné, a někdy mám chuť to vzdát. Co dělat?“
Když se s dětmi nemůžeme přímo vídat při programech ve školách, čtou se podobné dotazy o to hůře. Přemýšleli jsme, jak se dětem více přiblížit a moci jim být oporou i u nich doma, když jsou samy se svými myšlenkami a náladami. Proto jsme se rozhodli vytvořit mobilní a webovou aplikaci, kterou si budou děti moci nainstalovat do svých mobilních telefonů. Kromě stálého obsahu tvořeného odpověďmi na typické dotazy v různých kategoriích budou mít děti možnost položit svou vlastní otázku.
(Aplikaci provozuje nezisková organizace Hope4kids, z.s.)
Připravujeme se ale intenzivně i na to, že se děti do škol vrátí. A předpokládáme, že po tak dlouhé době to pro ně nebude vůbec snadné. Dlouhá doba distanční výuky narušila přirozený proces formování třídních kolektivů a mnoho dětí řeší větší nebo menší úroveň osobní psychické nepohody. Proto pro ně návrat do školy může být obtížný. Abychom jim to ulehčili, vznikl stmelovací program nazvaný (RE)START, který v průběhu čtyř vyučovacích hodin bere děti na dobrodružnou výpravu, během které budou spolupracovat, pomáhat si a řešit zapeklité situace, ale hlavně si užijí zábavu a budou mít společný zážitek. A to je to hlavní, protože zážitky sbližují.
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.