Období lockdownu nepříznivě zasáhlo i dospěláky a otrlé jedince. Na mnoha dětech, které jsou ještě tolik křehké a zranitelné, se podepsal opravdu těžce. Díky službě lektorů se mohou děti i s těmito těžkostmi vypořádat.
Velmi mne potěšilo, že školy projevily zájem o náš nový program „Zase spolu“. Ten se zaměřuje na lepší adaptaci třídní skupiny po návratu do škol po období distanční či rotační výuky.
V programu se věnujeme prožitkům dětí v jejich vlastní rodině v době, kdy byly nucené být převážně doma na online výuce. Dozvídáme se spoustu věcí o rodinách žáků. Je to vzácný čas, při kterém můžeme do hloubky mluvit o jednotlivých situacích, které si děti prožily.
Žáci nejčastěji hovoří o tom, jak moc jim chyběli spolužáci, nebo jaký zažívali stres ohledně školy a zvládání nových nároků, které museli v online výuce splňovat. Někteří také zmiňovali těžkosti v situacích, kdy ztratili někoho z prarodičů kvůli nemoci covid.
Většina dětí popisovala velké hádky rodičů nebo se sourozenci, jako jedna dívka ve 4. třídě. Když jsem se začala doptávat na to, jak rodičovské hádky prožívá, popsala:
„Jsou mi nepříjemné, protože tatínek často maminku chytne silně za ruce až tak, že pak má modřiny. Někdy maminka dostane i facku.“ Dívka se pak svěřila, že i vůči ní se tatínek někdy chová stejně…
Situaci jsem po programu řešila se svým nadřízeným a s vedením školy. Jsem vděčná, že i díky tomuto programu mohla dívka o svých těžkostech mluvit. Doufám, že se situace u nich doma postupně vylepší.
Více o podporovaných lektorech programu Zdravá mládež najdete v přehledu lektorů.
I Vy můžete pomoci českým dětem. Podpořte práci lektorů na školách.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.