Lektoři přináší dětem důležité poselství: „Nezoufejte. Na své těžkosti nejste samy.“ A zrovna takové ujištění děti dnes opravdu potřebují slyšet.
Jsme moc vděční, že jsme se v květnu i červnu mohli konečně potkat s dětmi i učiteli „naživo“. Společný čas jsme si všichni moc užili. Školám jsme nabídli nové téma „Jak zvládat těžkosti“, které třídám pomáhá reflektovat prožité „covidové období“. Děti se mohou sdílet, jak zvládaly výuku z domova a co jim tento specifický čas dal nebo vzal.
Některé příběhy dětí jsou hodně smutné. Měli jsme i několik rozhovorů s učiteli, kterých se toto téma také dotýkalo. Hned po první přednášce na jedné místní škole se nám rozplakala paní učitelka a sdílela s námi svůj nelehký příběh.
Ten samý den na dalším programu byla dívka, o které jsme od třídní učitelky věděli, že si během covidu chtěla vzít život. Po programu za námi sama přišla s poděkováním. Hodně ji povzbudilo, když zjistila, že i ostatní zažili a zažívají hodně těžkých věcí. V programu totiž dáváme dětem prostor se anonymně sdílet o citlivých a těžkých tématech.
Po přestávce program pokračoval příběhem J. A. Komenského, který zažil již od dětství mnoho krušných chvil, ale vždy se zvedl a šel dál. Měli jsme pak o další přestávce možnost s onou dívkou ještě mluvit, povzbudit ji a dodat útěchu a naději. Tekly jí slzy jak hrachy.
Během několika dalších dnů jsme ještě měli možnost s ní ve škole prohodit pár slov a bylo znát, že se její pohled na ni samou i na nelehkou situaci u ní v rodině mění, i díky tomu, že měla možnost vidět vše z jiné perspektivy.
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Děti na českých školách možná netrpí tolik existenční nouzí. V dnešní složité době jsou více ohroženy jejich postoje a hodnoty. Se správným životním nasměrováním jim rádi pomáhají i lektoři z programu Zdravá mládež.
Lektorský program můžete podpořit zde.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.