Někdy program plyne hladce přesně podle připraveného plánu. Někdy dojde k nečekaným zvratům, které musí lektor operativně řešit. Základem je zachovat chladnou hlavu a rozvážnou mysl.
Tento příběh ze školní třídy dopadl nad očekávání dobře, k radosti a úlevě všech zúčastněných. Lektor vypráví:
„Se čtvrťáky z místní ZŠ jsme probírali téma „Bezpečné chování na internetu“. V průběhu programu se přihlásila jedna dívka s tím, že jí někdo na internetu píše škaredé nadávky a dělá si z ní legraci. Když přesně citovala slova a věty, které jí přišly do zpráv, já i přítomná paní učitelka jsme jen lapali po dechu.
Dívenka se rozplakala a celá třída napjatě čekala, co se teď bude dít.
Velmi mě dojaly reakce okolo sedících kamarádek. Jedna ji hned objala kolem ramen, druhá ji hladila po ruce a třetí hledala kapesníčky. Desetileté dívky perfektně zvládaly krizovou intervenci a empaticky reagovaly na kamarádčino trápení.
Když jsme s paní učitelkou a s onou dívkou řešili, co pro ni teď můžeme udělat a jestli nechce z programu raději odejít, řekla nám, že zmíněný „pisatel sprostých zpráv“ je její spolužák a sedí právě teď tady ve třídě! Směr, kde sedí, nenaznačila ani pohledem.
Hlavou se mi honilo, jaký zvolit nejlepší postup. Třída napjatě sledovala, co se bude dít, sem tam se rozhlédli kolem sebe a všichni, včetně učitelky, viseli na mých rtech.
Nejdřív jsem ocenil tu statečnou dívku, že přede všemi řekla, co se jí přihodilo. Vyzdvihnul jsem i to, že před třídou neodhalila viníka.
Pak jsem chvíli mluvil k anonymnímu viníkovi, aby si uvědomil, co pro něj jeho spolužačka právě udělala. Vyzval jsem ho, ať okamžitě zastaví podobné útoky a zváží, jestli by to mohl nějak napravit.
Se třídou jsme se domluvili, že v tuto chvíli nebudeme pátrat po tom, kdo to je, a že mu dáme šanci své chování napravit. Dodnes absolutně netuším, kdo oním agresorem byl. Jestli tam opravdu seděl, dokázal se maskovat tak dokonale, že jsem ho přes všechnu snahu nepoznal.
Když jsem v dalším týdnu znovu navštívil tuto školu, vyhledal jsem o přestávce onu dívku, abych zjistil, jestli se situace nějak vyvinula. Řekla mi, že hned po programu za ní přišel ten konkrétní spolužák a osobně se jí omluvil.“
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Děti na českých školách možná netrpí tolik existenční nouzí. V dnešní složité době jsou více ohroženy jejich postoje a hodnoty. Se správným životním nasměrováním jim rádi pomáhají i lektoři z programu Zdravá mládež.
Lektorský program můžete podpořit zde.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.