Když se na programech podaří navodit příjemnou a pohodovou atmosféru, děti se nebojí sdílet své vlastní zkušenosti a zážitky. S takovými třídami se pak lektorům pracuje nejlépe.
Ačkoliv lektorské programy mají být preventivní, nezřídka se stává, že děti už mají s probíraným tématem své osobní nepříjemné zkušenosti. Jak se můžete dočíst i v této lektorské zprávě z programu z jedné páté třídy základní školy:
„V programu ‚Dobrodružství v internetových mořích‘ se mi o přestávce jedna dívka svěřila, že si v 8 letech založila Instagram a nějaký cizí člověk jí tam poslal oplzlou fotografii. Byla z toho docela vyděšená, ale dodnes to neřekla rodičům, protože má strach. Tenkrát to řekla jen své nejlepší kamarádce a toho člověka si zablokovala.
Ve zpětné vazbě to chtěla převyprávět i spolužákům, ale ta vzpomínka ji úplně dostala a ona se místo toho rozplakala. Její příběh jsem s jejím dovolením tedy dovyprávěla já.
Okamžik to byl opravdu silný! I když už od té doby s Instagramem uběhl dlouhý čas, pořád to pro ni je těžký a traumatizující zážitek. Byla jsem moc ráda, že jsme se mohli bavit o tom, jak je důležité s těmito ‚zážitky‘ pracovat. Jak to řešit a nebát se svěřit dospělým.“
Stává se ale také, že reakce některých dětí, potažmo jejich rodičů, jsou naprosto opačné, veskrze pozitivní. Ve stejné třídě, při stejném programu, se lektorce svěřila jiná dívka:
„… ‚Sociální sítě ještě nemám, protože mi rodiče vysvětlují, že jsou až pro starší děti (13 let) a porušovat zákon se nemá.‘ Byla jsem velmi příjemně překvapená, když dodala, že s tím je v pohodě. Sama totiž zažila špatné svědomí vůči rodičům, když si tajně zřídila účet na Facebooku.
To, že porušila zákaz, nebo spíš doporučení rodičů, sociální sítě ještě nepoužívat, bylo pro ni tak těžké a stresující, že požádala maminku své kamarádky, aby její nový facebookový účet zrušila.
Když mi ten příběh vyprávěla, zářily jí oči a bylo vidět, jak je ráda, že má vůči rodičům čisté svědomí a že se jí podařilo pro ni nepříjemnou situaci vyřešit.“
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Děti na českých školách možná netrpí tolik existenční nouzí. V dnešní složité době jsou více ohroženy jejich postoje a hodnoty. Se správným životním nasměrováním jim rádi pomáhají i lektoři z programu Zdravá mládež.
Lektorský program můžete podpořit zde.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.