O lektorské programy se zajímají nejen školy a třídní kolektivy. Jana Molnára si s oblibou zvou k dlouhodobé spolupráci například do dětských domovů. Právě těmto dětem Jan opravdu má co nabídnout.
Na program s tématem „Agresivita“ jsem s Janem Molnárem cestoval do nedalekého dětského domova.
Dostal jsem jedinečnou příležitost zakusit, jak probíhá Janova typická práce. Díky svým dlouholetým lektorským zkušenostem a speciálnímu vzdělání se v programech „na zakázku“ často věnuje kolektivům s vážnějšími konkrétními problémy. A to nejen na školách, ale tu a tam právě v dětských domovech.
V tomto domově dnes šlo o první, poznávací, návštěvu. Jan strávil jednu a půl hodiny s necelou dvacítkou dětí, jejichž osudy jsou různě poznamenané. Společný čas vedl zejména ke vzájemnému poznání a k vytvoření osobního pouta. V dalších setkáních budou moci navázat na to, co dnes vybudovali.
Jan rozhodně má dětem co říci. Než se ale dostane k povídání, představí se jménem a podáním ruky každému z přítomných dětí – i těm několika, které se připojí později v průběhu programu. Jan se pak dětí ptá, jaké mají plány pro svou budoucnost.
Mnoho z dětí sdílí svůj sen stát se policistou či záchranářem. Atmosféra se stává stále osobnější. Jan začíná mluvit o rizicích, která mohou pohřbít lidské plány a sny. Špatná parta, špatné rozhodnutí…
Postupně odkrývá i svůj osobní příběh: nikdo by nehádal, že muž, který tu dnes stojí, prožíval dětství podobně pohnuté a neradostné jako tyto děti. Jan je pro děti živoucím příkladem naděje pro každého.
Společný čas v příjemné atmosféře plyne jako voda. Při hraní různých her děti zažívají spoustu legrace i možnost se jeden druhému více přiblížit.
Spolu s Janem jsem měl unikátní příležitost nahlédnout do práce, která přináší naději a světlo do životů těch, kteří to opravdu velmi potřebují. Je to silný zážitek. Po skončení programu jsem viděl vděčné tváře dětí i zaměstnanců domova. Další návštěvy mají následovat, a to je jenom dobře.
Mgr. Petr Horáček, výkonný ředitel NMP