Víte, jaký je rozdíl mezi srandou a ubližováním? Někdy je to opravdu těžké odlišit a (nejen) děti v tom tápou. Lektorka Petra Radová trpělivě, ochotně a ráda vysvětluje základní rozdíly.
Hranice mezi škádlením a šikanou je citlivá záležitost. Spolu s Petrou jsem měl možnost zažít tři vyučovací hodiny, ve kterých mají děti 3. třídy příležitost vidět jasněji, kde už hrozí ubližování a jak s tímto rizikem naložit. Děti mají také možnost k zamyšlení, jak se ve své třídě cítí a jak prožívají vzájemné vztahy.
Petra sama vysvětluje a vyučuje v podstatě velmi málo. Program trvá tři hodiny proto, aby děti měly dostatek času na společné prožitky. Navíc mají prostor vyjádřit samy, jak vnímají, že by věci měly správně být.
Zajímavým momentem je již samotné zahájení programu: lektorka spolu s dobrovolníkem roztáhne několik metrů lepící papírové pásky a vysvětlí dětem pravidla hry. Je to opravdová výzva! Děti mají k disposici jen tři fixy a během pěti minut si každý z nich musí utrhnout kousíček pásky a na něj napsat své křestní jméno. Je jasné, že děti musí dobře spolupracovat. Aby vše stihly v limitu pěti minut, musí se obejít bez dohadování a strkání. Kdyby neuspěly nebo si někdo utrhl moc velký kousek a na druhé již nezbylo, muselo by se vše opakovat.
Ale tato třída to zvládla skvěle. Za čtyři minuty! Bylo vidět, že děti chápou, že jim společné úsilí něco dalo.
Podobných her je v programu několik. Petra vždy nejprve vysvětlí pravidla a ujistí se, že všichni opravdu rozumí, a pak se jde „do akce“. Když se objeví napětí, když hrozí konflikt, Petra vede děti citlivě ke vzájemné spolupráci. Prostě tak, aby byla legrace a přitom nikdo nezakusil ubližování.
Tato třída spolupracovala moc hezky. Děti byly neposedné, ale uměly si dát říci od milé, i když někdy přísné lektorky. I v dalších kolektivních hrách, které záměrně nebyly úplně snadné, uspěly dobře. Zvítězily společně, a to je jistě hezký zážitek. Zároveň si při každé z her uvědomovaly, jaká úskalí a rizika konfliktu přitom musely překonávat.
Program „Sranda nebo ubližování“ sám o sobě bezpochyby neodstraní hrozbu šikany. Dává ale dětem v milém prostředí prožít, jak se rizik ubližování vyvarovat, jak je rozeznat a překonávat.
Mgr. Petr Horáček, výkonný ředitel NMP