Lektorka Petra Mecnerová provází děti jejich světem a svítí jim přitom na cestu. Vydává se s nimi na dobrodružnou plavbu internetovými vodami.
Dobrodružství internetových moří je program určený pro děti, které se už většinou narodily do doby poznamenané kyberprostorem a jeho vlivem. S dnešním programem přišla Petra do 5. třídy jedné místní základní školy. Na první pohled je zřejmé, že tyto děti, kterým je kolem deseti let, se v pojmech souvisejících s internetem, počítačovým světem či sociálními sítěmi orientují velmi dobře.
Přestože je to téma výsostně virtuální, děti si mohou pod taktovkou zkušené lektorky prožít i spolupráci v reálných skupinkách či pohybové hry, které souvisejí s tématem. „Vymění si místo ten, kdo má facebook…“ či následná výzva: „Vymění si místo ten, kdo už na internetu komunikoval o osobních věcech s někým, koho v reálném životě neviděl…“ míří stále hlouběji k podstatě programu.
Tou je mimo jiné reflexe mířená na děti: Máte pod kontrolou to, co děláte a s kým komunikujete na internetu, nebo se cítíte ztraceni a neovládáte vlastní chování? K této zásadní otázce směřují různá témata programu, alias jednotlivá „moře“. Patří sem například moře komunikací, moře sdílení médií, moře her či moře obchodů.
Petra s dětmi postupně vše probírá a vede své posluchače ke kritickému myšlení a opatrnosti v mořích, která nemáme pod kontrolou.
Velkou část programu vyplní prezentace malých skupinek dětí. Jejich úkolem bylo popsat a domyslet nedokončený příběh týkající se jednotlivých dílčích témat v programu a s nimi souvisejících nebezpečí. Příběhy to jsou silné a často i reálné.
Je skvělé, že situace Petra dětem nenaservírovala ‚na zlatém podnose‘, ale že je mohly domyslet samy. Samy také společně vymýšlely různá řešení.
Hlavně díky akčnosti a zajímavosti programu utečou dvě vyučovací hodiny jako voda a když Petra na konci oznámí, že už se blíží zvonění a budeme se muset sbalit, zazní z davu napůl zoufalá výtka: „Ale nás to baví…“ Tato věta, řečená ústy dětí, pak i pro mě jako nezávislého posluchače vystihuje to, jak jsem se na programu cítil a jak jsem jej prožil.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež