Lektor Václav Jiříček debatuje s patnáctiletými gymnazisty o ožehavých tématech intimních mezilidských vztahů. Informací nejrůznějšího rázu má dnešní mládež k dispozici plno. Přesto, nebo právě proto je program s Václavem cenný. Přečtěte si proč.
Debatovat o sexualitě a všech možných přidružených tématech je v dnešní době pro dospívající celkem běžná záležitost. Od intimních hovorů s nejbližšími, přes sdílení s kamarády až po diskuze na nejrůznějších sociálních sítích, to pravidelně absolvuje téměř každý náctiletý.
Debata na programu s Václavem Jiřičkem, lektorem z libereckého Majáku, dává tématu ale nový rozměr a úroveň. Na začátku Václav studenty rozdělil do menších skupin, ve kterých se mohli otevřeněji sdílet o tom, co vše podle nich do tématu patří. Poté to i každá skupinka prezentovala zbytku třídy. Zmíněná témata Václav přirozeným způsobem rozdělil do tří podmnožin a poté se jim spolu se studenty postupně věnoval. Nebyl to však výklad lektora o tom, jak se věci mají a jak jim musí ostatní rozumět, ale velice citlivá beseda, ve které probíhaly přirozené diskuze a výměny názorů.
V poslední části programu Václav představil imaginárního chlapce Arnošta a spolu se studenty sledovali jeho příběh života v jednom partnerském vztahu. Vždy, když docházelo k nějaké klíčové události či rozhodování, dal Václav hlasovat o tom, jak se má Arnošt rozhodnout nebo co se má v jeho životě stát. Díky tomu měli studenti osobní vliv na to, jak příběh dopadne, a součástí byly samozřejmě i debaty o tom, jak rozhodnou a pro kterou variantu pokračování příběhu budou hlasovat. Tímto přirozeným způsobem Václav rozproudil etickou a názorovou diskusi mezi studenty a přiměl je přemýšlet i nad náročnými životními situacemi.
Přestože příběh může dopadnout různě a pravděpodobně pokaždé trochu jinak, tak v tomto případě platí, že „cesta je cíl“ – tedy že není nejdůležitější rozuzlení příběhu, ale samotná debata mezi žáky. Což se povedlo velmi dobře.
Tři hodiny programu utekly jako voda. Bylo to velmi otevřené a zároveň kultivované diskutování, které působilo vedle neřízených anonymních debat na sociálních sítích jako pohlazení na duši. Ocenili to i samotní studenti. Potlesk publika na závěr hovořil za vše.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež