Laskavé pohlazení na duši v době komunikačních zkratek a prázdných anonymních diskuzí na sociálních sítích. I tak může vypadat preventivní program pro školáky. Tito osmáci byli z programu i z lektora nadšení!
S některými osmáky z této třídy se Radim už znal z předchozích programů. S některými se na tom dnešním setkal poprvé, s nimi se Radim přivítal zvlášť, což působilo velmi příjemně a osobně. Stejně jako úvodní aktivita: žáci si měli projevit úctu tím, že se otočí k sousedovi a řeknou si navzájem: „Jsi cenný! Jsi cenná!“ Takové povzbuzení o důležitosti a hodnotě výborně uvolnilo atmosféru a pomohlo všechny přítomné teenagery naladit na program, slibující k debatě poměrně intimní témata.
Po úvodní duševní rozcvičce Radim jednoduše vysvětlil, jak funguje lidská psychika: kdo nevěří tomu, že je cenný, kompenzuje si to nejrůznějšími jinými způsoby. Příkladů máme spoustu a všechny svědčí jen o potřebě a touze lidí po lásce a přijetí. Žáky zaujal i krátký film o hodnotě, kde mělo několik žen za úkol nakreslit sebe samu tak, jak se vnímají. Poté každou nakreslil někdo jiný tak, jak na něj ta žena působí. Rozdíl byl evidentní – velmi často se tyto ženy viděly horší, než byly, i než je viděl jiný člověk.
Radim s žáky od začátku mluvil velmi otevřeně a na rovinu, a to i o svých pocitech, zklamáních v pubertě a prvních láskách. Žáci se pak naprosto přirozeně a spontánně pustili do diskuze na téma programu „Přátelství a láska“. A to způsobem, na který zřejmě nejsou z běžného života vůbec zvyklí. Holky popisovaly, jak si představují ideálního partnera pro život a proč, a stejně tak kluci mluvili o holkách. Už jen samotné rozebírání těchto jejich nápadů by mohlo zabrat dvě hodiny a bylo by skvělým splněním cíle programu.
Celé setkání bylo v podstatě ukázkou toho, jak se dá otevřeně a s respektem komunikovat o vztazích, lásce a sexualitě a mít z toho užitek.
Dalším bodem programu byla diskuze o tom, jak bezpečným a dobrým způsobem chválit a kritizovat. Praktická ukázka nesměla chybět. Každý si našel do dvojice někoho blízkého a poté mu řekl 5 věcí, co se mu na dané osobě líbí, a na to jednu kritiku.
Příjemným zakončením – kromě závěrečné zpětné vazby, ve které se žáci vyjadřovali nadmíru pochvalně – byl i dobrovolný domácí úkol pro každého jednotlivce, aby si vybrali jedno z dnes probíraných témat, ve kterém by se chtěli ve svém životě zlepšit: umění komunikace, umění kritiky, umění omluvy, umění pochvaly nebo umění úsměvu.
Můj osobní dojem v průběhu celého programu byl: to bych chtěl zažít jako teenager!
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež