Jednou z nejsilnějších „zbraní“ Martinovy přednáškové práce není mluvení, nýbrž naslouchání. Je to důležitý prvek v přednáškové práci všech dobrých lektorů a tvoří charakteristický rys jejich práce. Martin je v tom skutečný mistr.
S Martinem jsem se tentokrát vydal na Střední gastronomickou školu, kterou on sám kdysi studoval. Studenty viditelně zaskočilo, když se dozvěděli, že lektor měl být kdysi také kuchařem a přitom krátce zavzpomínal na některé učitele, kteří na škole učí doposud.
Martin mezi studenty zapadá, jako by byl jedním z nich; během debaty působí, jako by byl součástí kolektivu, jako jakýsi starší bratr. Na přednášky přichází v obyčejném tričku a sotva by někoho v tu chvíli napadlo, že je jednou z nejrespektovanějších autorit mezi lektory, člověk s širokým uznáním u odborné veřejnosti.
Účastnil jsem se přednášky, která odkazuje k samým počátkům lektorské práce v Čechách a jejímž tématem je riziko AIDS a zejména správné partnerské vztahy. Přednáška přináší řadu důležitých informací o této hrozbě. Mnohé jsou mladým lidem známé. Velikým přínosem přednášky je především poutavé sdílení o tom, jak bez úrazu proplout úskalím namátkových vztahů a zakotvit v dobrém celoživotním vztahu.
Svůj fotoaparát jsem přepnul na režim video právě v okamžiku, kdy Martin naslouchal názorům mladých lidí a milým způsobem vysvětloval, jak důležité nad směřováním ve svém životě přemýšlet. Poslechněte si ho:
Další beseda, kterou jsem s Martinem absolvoval, měla za cíl prohloubení vztahů v kolektivu. Martin v ní pracoval se studenty, se kterými se již z jednoho programu dobře znal. Mohl jsme proto sledovat velmi osobní debatu nad vztahy ve třídě, kterou Martin moderoval svým nenásilným způsobem. Osobní diskuse studenty velmi sbližuje a moderovaná debata dokáže dát téměř „zázračně“ vyniknout těm lepším stránkám jejich vztahů.
Ne nadarmo někteří pedagogové říkají, že se jim pak v takových třídách lépe učí.
Mgr. Petr Horáček, výkonný ředitel nadace