Tvářila se otráveně. Bylo jasné, že program je poslední místo, kde by chtěla být. To byl začátek. Na konci bylo všechno jinak. Jaké je povzbuzení, když děti pochopí a rovnou vyzkouší nabyté vědomosti ve svých vztazích!
Lektorka ze severních Čech napsala:
„Na povzbuzení píšu příběh, který se stal nedávno na jedné místní škole. Když jsem přišla ráno do třídy a společně s žáky jsme chystali kruh ze židlí, jedna žákyně se do příprav očividně nezapojovala. Tvářila se otráveně a od začátku naznačovala, že se programu účastnit nechce. V kruhu si sedla krok za všechny ostatní a odmítla se přisunout blíž. Nechala jsem ji, protože jsem nevěděla, proč se chová tak odtažitě.
Během programu, který byl především o vztazích ve třídě a o přátelství, se dívka zeptala: ‚Co mám udělat, když už jsem se omluvila a je mi to opravdu líto, ale ten člověk to nebere?‘ Konečně jsem pochopila, kde se bere její neochota být součástí programu – zrovna prožívala velké zklamání a nedokázala to sama v sobě zpracovat. Byla ale odvážná a otázku položila jasně.
Vysvětlila jsem, že teď spíš záleží na druhé straně a povzbuzovala všechny žáky, aby dokázali odpustit, protože každý můžeme udělat chybu. Dívka už se k otázce znovu nevrátila a já jsem věděla, že se nemůžu ptát před celou třídou dál.
O přestávce ale přišel zlom. K dívce, která otázku položila, si najednou přisedla jiná. Nejdřív vedle sebe jen chvíli seděly. Potom bylo znát, že je to vlastně líto oběma, a všechno pokračovalo smířením a objetím. Z obou dívek úplně hmatatelně spadlo velké napětí. Další část programu už byli zapojení všichni. Nijak jsem se k situaci nevracela, ale byla jsem vděčná, že pro holky ten den mohl být průlomový a jejich přátelství v téhle bitvě obstálo.“
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.