Slova jsou pro lektory denním chlebem. S jejich pomocí mohou získat důvěru dětí, proniknout k jejich srdcím a pomoci narovnat to, co se dřív různě pokřivilo.
Jedna z lektorek podpořených v programu Zdravá mládež napsala ve své pravidelné zprávě:
„V rámci mého profesního vzdělávání jsem měla možnost být na kurzu, který se týkal dynamiky problémového chování dětí. Hned následující den jsem při školním programu mohla využít část z toho, co jsem na kurzu načerpala.
Ten den jsem měla program v 7. třídě. Hned na začátku, když se představují pravidla, se ozval tenhle kluk. Dobře jsem si ho pamatovala už z minula, protože stále vyžadoval pozornost všech přítomných dospělých.
Připomenula jsem pravidla a zeptala se, jestli s nimi třída souhlasí. On se dal hned slyšet, že s pravidly určitě nesouhlasí. Seděl v zadní lavici, ruce založené na prsou, zarputilý výraz v obličeji.
Měla jsem v čerstvé paměti, že pokud je dítě v pozici boje o moc, nesmí se na jeho hru přistoupit. Odpověděla jsem mu krátce, ale laskavě: že vím, že nikdo druhého ke spolupráci nepřinutí, může ji jen nabídnout, a vysvětlila jsem, že jsem tam od toho, aby jim na programu bylo dobře, aby si ho všichni užili, že to musím zajistit a právě pravidla mi v tom mají pomoci.
Ten chlapec se na mě podíval a odvětil: ‚Tak jo.‘ Trošku mě to vykolejilo, protože jsem čekala nějaký další odpor. Ptala jsem se, co tím chce říct a jestli souhlasí. ‚Jo, jo, souhlasím. To je v pohodě.‘ Celý program se mnou spolupracoval a neměla jsem s ním nejmenší problém. Někdy i jedna věta může prolomit bariéru.“
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.