Někteří žáci prožívají ve třídách opakovaně frustraci, někteří už dávno rezignovali na snahu s druhými spolupracovat. Přečtěte si, jak může v takové situaci pomoci osobní přístup lektora, vstřícnost, porozumění a naslouchání.
„Na základních školách přednáším témata prevence šikany a kyberšikany. Pro 4. třídy je to program ‚Jsme parta‘, pro 5. třídy program ‚Jsem originál‘. Strukturu mají programy stále stejnou.
Je na mně, abych jako lektorka vždy vhodně reagovala na konkrétní kolektiv – na složení třídy, její historii i specifika, a podle toho program přizpůsobila na míru.
V průběhu také sleduji, jak se mění dynamika třídy v jednotlivých částech programu.

Jak se zorientovat v komplikovaném světě mezilidských vztahů? I s tím lektoři našim dětem rádi pomáhají.
Jedna třída páťáků byla docela specifická. Od začátku děti zkoušely předem nastavené hranice. Při první aktivitě byla třída dost divoká, pár chlapců se dokonce ostře pohádalo. Nikdo v tu chvíli nevystoupil, aby situaci zastavil. Většina žáků působila spíš rezignovaně a přidávali se k celkové náladě ve třídě.
Při reflexi vyšlo najevo, že jde o hlubší věc než tuhle jednu aktivitu. Mluvili jsme o situacích, které se ve třídě odehrávají, a při naslouchání se najednou atmosféra ve třídě měnila. Žáci měli prostor říct, co jim ve třídě vadí, a dokonce pojmenovat konkrétní problémy. Když jsme vše probrali, dokázali aktivitu dokončit a změnila se dokonce i dynamika skupiny – vzájemně si pomáhali, vnímali ostatní, naslouchali si.

Už jste slyšeli o tabákových sáčcích? Lektor Radek Pospíšil si o nich s dětmi povídá cíleně. Varuje před nebezpečím a úskalími jejich používání.
Bylo znát, že třída nedokázala fungovat, dokud neměla vyřešené vnitřní spory a hádky, které jejich práci brzdily. Spolupráce pro ně byla důležitá, ale přes nahromaděné drobné konflikty se nedokázali přenést. Když jsme o problémech mluvili, dokázali je v sobě uzavřít, odložit a pokračovat dál.
Pak už byla třída naladěná na to, že mohou spojit síly a dokážou dokončit i složitější aktivity.
Na konci programu bylo znát, že se třídě ulevilo, že dokáží pracovat společně, a dokonce se jim potom práce daří.

Do roku 2023 nadace podporovala činnost lektorky Petry Mecnerové. Její programy o plavbě po internetovém moři byly mezi dětmi i učiteli opravdu oblíbené.
Z programu jsem odcházela povzbuzená, jak se během tří hodin může změnit atmosféra, dynamika i celkové naladění jedné třídy.“
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte i Vy českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.