Program „Vztahy v kolektivu třídy“ pro druhý stupeň základní školy je určen k prevenci šikany. Ještě lépe jej však vystihnu, když řeknu, že především posiluje kvalitní a pozitivní vztahy uvnitř kolektivu. Slovo „šikana“ v něm často nezazní, jak jsem si všiml ve třídě, kde jsem lektora Ivo Neuvirta navštívil.
Ivo je na této škole velmi oblíbený a s dětmi se zná z řady předešlých programů. Podle jeho zkušeností tato třída není šikanou přímo ohrožena, je to opravdu „dobrá parta“.
Právě to je ovšem dobrý důvod, proč zde tento program mít – totiž to dobré a kvalitní v životech studentů co nejvíce posílit. Vždyť lidé upevnění ve zdravých životních postojích mohou být v budoucnu účinnou oporou pro druhé, kteří to potřebují.
Ivo má mnohdy pro své programy dobře připravené promítané prezentace. Tentokrát ale dataprojektor spíše „zahálel“, protože těžiště přednášky plně spočívalo v anketách spojených se společnými debatami a v kolektivních hrách. Obojí mělo strhující atmosféru. Málem bych se byl sám zapojil, přinejmenším při poslední hře jsem alespoň nejbližší skupině radil, jak nejlépe splnit společnou úlohu… Hry totiž vedly k tomu, že děti musely spolupracovat, domlouvat se na řešení a respektovat se navzájem.
Aktivity v programu mají výborný dopad na vztahy ve třídě hlavně díky vedení lektora, který děti směřuje ke kladným reakcím. V závěrečné reflexi je povzbuzuje v tom, čeho se jim podařilo dosáhnout. Zároveň ukazuje na potřebu brát ohled na méně průrazné členy kolektivu, chválí třídu za projevy vzájemného respektu a pomoci těm méně schopným.
Program je nabitý pozitivní energií a člověk má pocit, že z něj odchází lepší – přinejmenším radostnější a lépe naladěný, než když přicházel. Ne nadarmo jsme nazvali lektorskou činnost na školách pojmem „zdravá mládež“!
Mgr. Petr Horáček, výkonný ředitel nadace