Když některý žák ve třídě občas jednoduše zlobí, bývá to pro všechny nepříjemné. Co když ale takové dítě trpí například ADHD? Situace je náročná pro ostatní a pro něj obzvlášť. Přečtěte si, jak se s takovou situací vypořádala jedna z lektorek.
„Na podzim jsem měla stmelovací program na 4 hodiny pro 28 žáků z jedné 4. třídy. Tu třídu znám z předchozích let. Patří do ní i jeden výrazný chlapec s ADHD. Hned, jak jsem do třídy přišla, abych si připravila věci, jsem si ho všimla. Práce s dětmi s ADHD není jednoduchá a ani ony samy to se sebou nemají snadné.

Piškvorkový souboj o vítězství se zdá být docela těsný. Výborná hra! Děti si protáhnou nohy a procvičí hlavu.
Program pěkně plynul a chlapec (říkejme mu třeba Honzík) se hezky zapojoval… Do té doby, než se unavil. Pak začal rušit, dělat chyby a kazit to ostatním dětem. Nakonec zbývala už jen poslední část programu. Seděli jsme v kruhu a každý měl říct, co se mu líbilo, co si užil.
Napadlo mě děti povzbudit, aby ten, kdo by měl na srdci se omluvit za něco, co se mu nepovedlo, aby využil chvilku, kdy má slovo, a řekl to nahlas. Děti měly hezké zpětné vazby, povídaly, naslouchaly si.
Když došlo na Honzíka, tak se začal moc hezky a upřímně omlouvat, a to přímo konkrétním dětem. Bylo to velmi silné, protože jmenoval asi 5 žáků. Vybídla jsem jmenované žáky, aby na to zareagovali. Většina jeho omluvu přijala, jen 2 chlapci s tím měli problém. Řekli, že on to dělá pořád a že už mu nevěří.

Některé lektorky si rády berou pomocníka hlavně k menším dětem. Maňásek nejen že upoutá pozornost dětí, ale může i obejmout a utěšit, když je potřeba.
Honzík byl zlomený. Bylo vidět, že to myslí vážně a potřebuje slyšet, že je mu odpuštěno, že mu dávají novou šanci. Vnímala jsem, že ho v tom nemohu nechat, a tak jsem se ho citlivě zastala – vysvětlila jsem ostatním, co to znamená, když má někdo ADHD. Oba kluci mu nakonec řekli, že mu dávají novou šanci.
Program skončil. Žáci uklízeli třídu a já si balila své věci. Najednou jsem si všimla Honzíka, jak stojí u mě – smutný, zamlklý. Objala jsem ho a řekla mu několik slov povzbuzení. Bylo vidět, jak moc to potřeboval…“
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.