Myslíte, že pod programy lektorů se skrývají suchopárné přednášky? Opak je pravdou! A třešničkou na dortu je, když si děti mohou probírané téma hned vyzkoušet v praxi.
Při programu „Nebezpečí a jak na něj“ jsme s dětmi mohli zažít práci s emocemi v praxi.
Povídáme si, jak nám různé negativní i pozitivní emoce zatemňují rozum až tak, že pak díky nim jednáme jinak, než bychom správně měli.
Na začátku tohoto programu jsem rozdělovala děti do skupinek po třech. Jeden chlapec seděl zamračený se založenýma rukama a ptal se: „Proč jsou na jednoho kluka dvě holky?“ Na to jsem mu odpověděla: „Dobrá otázka, proč myslíš, že to tak je?“ Chlapec se mračil, ale neodpovídal.
Hlásily se jiné děti, tak jsem jim dala příležitost. „Protože jsou holky chytřejší,“ povídá vyvolaná holčička. „Ne, kvůli tomu to není,“ nesouhlasím s ní. „Někdy jsou chytřejší kluci. :-)“ „Protože jsou holky pěknější,“ povídá vyvolaný chlapeček. „Ne, i když moc děkujeme, že jo, holky? To je moc hezký kompliment, ale kvůli tomu to také není. :-)“
„Protože je holek více než kluků,“ povídá jiný, na pohled klidný a pohodový kluk. Přesně tak! Tomu se říká matematika v praxi!
Naštvanému chlapečkovi to v té chvíli sice moc nepomohlo, protože přece být ve skupině s holkami je příšerné, ale mělo to dohru na konci programu, když se děti loučily s mou pomocnicí, opicí Máňou.
Máňa tomuhle chlapci povídá: „Já vím, proč jsi nepřišel na to, proč vychází na jednoho kluka dvě holky. I když jsi skvělý matematik, jak mi prozradila paní učitelka.“ Chlapec se zájmem koukal: „Proč?“ „Protože jsi byl naštvaný, že s nimi musíš být. Naštvání a zlost, to jsou také emoce, které ti můžou úplně zatemnit hlavu a přemýšlení.“
Chlapec se začal smát. Bylo vidět, že pochopil a že mu v tu chvíli celé to naše povídání dalo smysl. Měla jsem z toho obrovskou radost.
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.