Lektoři přináší dětem opravdu aktuální témata. Povídání o vztazích je pro děti stejně důležité jako naučit se zacházet s penězi.
Hořice je východočeské městečko známé svými trubičkami, které si pamatuji už od dětství. Právě zde se před osmou hodinou scházíme u místní základní školy s lektorkou Petrou.
Atmosféra na chodbách je příjemná a všichni se zdají být dobře naladění. A to i přes povinnost nosit roušky a ve vzduchu visící hrozbu stoupající křivky nakažených Covidem.
Učitelka třetí třídy se vítá s Petrou a vede nás do učebny mezi „své“ děti. Ještě než zazvoní a začne program na téma „Kamarádství“, poznávají Petru někteří žáci a přijdou se s ní přivítat.
Program začíná připomenutím si minulého setkání a krátkým povídáním, jak se děti mají. Je zřejmé, že nejde o zdvořilostní fráze. Na žácích je vidět, jak si po roce a půl lockdownů, kdy nemohli často fyzicky do škol, váží každé příležitosti sdílet své zážitky, dojmy, pocity…
V programu Petra střídá fyzické, povídací i kreslící aktivity. Každá z nich dětem pomáhá pochopit důležitost dobrých vzájemných vztahů. Přidává také příběhy, které doplní celkový obraz tématu.
Velmi se mi líbí aktivita „nedokončené obrázky“. Při ní děti ve skupinkách samy dosazují do příběhu, co by se mohlo stát a jak by se situace mohla řešit. Tím se otevírají možnosti pro jejich vlastní příběhy, ve kterých občas samy nevědí, jak se mají zachovat. Je výborné, že při samotné hře nemusí nic popisovat konkrétně, ale na obecné rovině rozebírají možná řešení.
O dvě hodiny později jsme už v páté třídě a povídáme si na téma „Peníze“. Program je plný příběhů. A opět padají různou formou nápady, jak s penězi v životě zacházet.
Celé setkání je velmi praktické a hodně zajímavé.
I druhá beseda tak uběhne velmi rychle a zajímavě a já si na konci říkám: to bylo pro děti tak příjemné, přirozené a nenucené, zábavné, že to pro ně musí být skvělá příležitost potkat se s křesťanským lektorem bez jakýchkoliv předsudků k věřícím. Vypadá to jednoduše, ale podle mě je to jeden ze silných momentů práce našich lektorů na školách.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež