Naladění lektora na momentální rozpoložení ve třídě je zásadní. Přečtěte si, jak příběh o malém chlapečkovi pomohl středoškolským studentkám najít k sobě navzájem cestu.
Díky podpoře našich dárců mohou české děti zažívat ve třídách průlomové situace, jaké zde popisuje jeden z lektorů programu Zdravá mládež:
„Nedávno jsem měl program pro třídu z jedné místní střední školy, kde je v kolektivu jen 12 dívek. Momentálně jsou druhačky, před rokem a půl jsem pro ně měl adaptační pobyt. Učitelka popisovala, že spolu mají velmi špatné vztahy a potřebovaly by pomoci. Samy prý chtěly přijít na můj program. Ale jak už to bývá, vztahy jsou velmi dynamické a ve chvíli, kdy dívky na avizovaný program dorazily, byly velmi zaražené a neochotné pracovat na vzájemných vztazích.
Co teď s tím? Jako zázrakem jsem „shůry“ dostal spásný nápad! Celou situaci jsem přetransformoval do příběhu malého chlapce, který zažil v poslední době v životě nehezké věci. Maminka usoudila, že utrpěl trauma a potřebuje k psychologovi, tak ho k němu přivedla. Teď stojí přede dveřmi ordinace a my všichni se máme zamyslet nad třemi otázkami:
Čeho se chlapeček bojí, že by se stalo u psychologa? Co se tam bude opravdu dít? Pomůže mu to?
Ve dvojicích měly studentky vymyslet odpovědi. Byla z toho celá hodina povídání, do které ve svých odpovědích dívky promítly všechny své obavy a strachy z práce s kolektivem, co by se při té práci mohlo dít a jestli to vůbec pomůže. Na konci první části jsme dospěli k závěru, že chlapeček potřebuje vědět, co se bude uvnitř dít, a podle toho se rozhodne, zda k psychologovi vstoupí. Na to jsem mohl navázat ve druhé hodině, kde jsem jim detailněji popsal, co vše bychom mohli pro spravení jejich vztahů dělat.
Třídní učitelka, která seděla na programu, viděla váhání a rozpaky dívek. Skvěle využila obrazu o chlapečkovi a řekla: „Kdyby maminka odešla, odvážil by se chlapeček vejít sám?“ Po souhlasu třídy z programu odešla a dívky se rozpovídaly.
Byl to velmi silný čas, kdy jsem jen stačil regulovat jejich komunikaci a slzy odpuštění a úlevy. Na konci jsem je upozornil, že ve škole mohou nastat situace, kdy se věci budou vracet do starých kolejí a ony budou pochybovat o uzdravení vztahů.
Když jsme to vše v závěru už i s paní učitelkou probírali, byl to pro mě jeden ze zásadních momentů mé služby.“
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.