Lektorka Rút Kořínková se vydává za sedmáky se zajímavým programem. Chce je seznámit s neuvěřitelně inspirujícím životem J. A. Komenského – významné postavy českých a světových dějin. Přečtěte si, jak se jí dařilo.
S těmito sedmáky už se Rút zná z dřívějška, hlavně z adaptačního programu. Děti jsou živé, a jak se říká: „Puberta s nimi cloumá.“ Rút se mi svěřuje se svými obavami, jestli tahle třída vydrží celé čtyři hodiny naslouchat a spolupracovat. Po skončení programu však svorně konstatujeme, že se opravdu povedl. Vtáhl děti do děje tak, až se divily, že už vše končí a Rút odchází.
Samotného mě program také nadchnul. Dovolím si tvrdit, že vše je výsledkem pečlivé přípravy, propracovaného programu (složeného z dějepisných faktů, ale i zážitkových her přibližujících historickou postavu našemu dnešnímu vnímání) a také zkušeného vedení lektorky s otevřeným, vstřícným a vnímajícím přístupem.
Program s názvem Minus na plus s Ámosem představuje velkou postavu českých dějin J. A. Komenského v celém kontextu jeho života. Důraz klade na situace, které v životě Komenského hrály důležitou roli a které na první dojem působily vesměs negativně: smrt rodičů i sourozenců v první vlně morové epidemie; smrt první manželky a dětí ve druhé vlně; nucený odchod z rodné země s následnou smrtí druhé manželky; shoření veškerého celoživotního díla při požáru Lešna…
Zažít jedinou takovou věc musí být pro člověka těžké – ovšem Ámos to zažil vše! Jak se však postupně žáci dozvídají, všechny tyto situace se v životě Komenského přetransformovaly v něco pozitivního a v konečném důsledku přinesly českému národu i celému světu Velkého učitele, jehož dílo – pedagogicko-vědecké i duchovní – má dosah až podnes.
Po společné aktivitě „Komenského timeline“ (ve které žáci skládají u tabule chronologicky časovou osu z jednotlivých událostí života Komenského) se odehraje i velmi silný zážitkový program, kdy žáci – už každý sám za sebe – skládají svou vlastní timeline z důležitých osobních prožitků, ať už pozitivních či negativních.
Kdo chce, může se s ní sdílet i veřejně. Byť mají žáci zhruba 13 let, jsou to občas velmi silné příběhy. I v minulosti rušiví a zlobiví kluci povídají o svých životních situacích, radostech i zklamáních a lektorka Rút je povzbuzuje a svým přístupem jim dodává víru v sebe sama a v důležitost jejich životů. Byť jsou někteří přesvědčeni o opaku. Jsou mezi nimi i takoví, kteří prochází krizí identity nebo zažili smutné věci.
Na konci si pochvalují program a těší se na další setkání s Rút.
Po skončení mi Rút ještě dává nahlédnout do anonymních zpětných vazeb dětí a nutno říct, že se to v nich hemží superlativy a chválami. Vůbec nejsem překvapen, protože i já odcházím z programu obohacen a Komenského život mi několik dní zůstane v hlavě. Mám o čem přemýšlet a věřím, že i sedmáci.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež
Podívejte se také na rozhovor s Rút o její zajímavé práci: