Jste deváťák? Nevíte si rady, kterým směrem se v životě vydat? Program „Firma“ lektora Martina Stavjaníka je pro vás jak dělaný. Ocitnete se uprostřed imaginárního výběrového řízení. Jak v něm uspějete? Jaké jsou vlastně vaše životní ambice? Jak správně „prodat“ vaše schopnosti? Tahle parta deváťáků už díky Martinově programu ví.

Žáci se mohou zeptat na cokoliv. Martin se svými hosty rád zodpoví všechny dotazy. Celková atmosféra je opravdu parádní.
Na téměř pětihodinový program „Firma“ Martin vždy přibere některého kolegu ze svého pracovního týmu. Tentokrát se přidala jeho manželka Martina, ředitelka neziskové organizace Unie Kompas, z.s. Martin kromě toho aktivně zapojil i nás, návštěvníky z Nadace Mezinárodní potřeby, a rovněž třídního učitele. To bylo opravdu kouzelné.
Martin začal tím, že žáky seznámil s obvyklým postupem při hledání zaměstnání. Mnozí neměli vůbec představu, co to obnáší. Martina je zkušeně provedla procesem vypracování životopisu a přípravy na pracovní pohovor.
Malá scénka manželů Stavjaníkových jim přiblížila průběh pracovního pohovoru a zároveň uvolnila mírně napjatou atmosféru. Martin nejprve předvedl suveréna, který si „došel pro pracovní smlouvu“, a pak člověka až přehnaně nesmělého.
Následovala interaktivní hra, která měla testovat schopnosti a přístup žáků k životu a jejich budoucí kariéře. To bylo velmi zajímavé řešení. Děti si to prostě rovnou zkusily!
Třída se během hry proměnila v prostor, kde se žáci mohli svým způsobem dostat na výsluní podnikatelského světa. Mohli si vyzkoušet své dovednosti a schopnosti v různých oblastech jako např. prezentace, sestavení petice či pohovor, přičemž výsledky následně ovlivňovaly jejich virtuální postavení ve firmě. Účast nebyla povinná, jak Martin zdůraznil, ale důležitá pro bodový zisk.
Nejdříve se děti do hry pouštěly pomalu s obavami, ty se ale postupně rozplynuly a s každou další zdolanou „překážkou“ se děti uvolnily. Zajímavé bylo, že některé se postupně více snažily s vidinou získání více bodů, jiné z různých důvodů ztrácely motivaci a pomalu hru vzdávaly. Později přiznaly, že to bylo vlivem jiných dětí, nebo že se jim něco nepodařilo, jak si představovaly.

Nadace Mezinárodní potřeby vyslala svou zástupkyni na návštěvu programu lektora Martin Stavjaníka. Program se opravdu povedl.
Bylo zajímavé, jak se děti vzájemně hodnotily a jak se jejich běžné chování projevovalo ve virtuálním prostředí hry. To přineslo nový pohled na to, jaké vlastnosti a schopnosti jsou ceněny v očích vrstevníků. Stalo se, že i velmi schopní žáci se nechali lehce ovlivnit jinými, a i když „měli na víc“, nakonec hru předčasně vzdali a díky tomu, že nezískali potřebný počet bodů, zůstali „na pracáku“. Snad to pro ně byla cenná lekce.
Byl to jedinečný zážitek. Kromě samotných poznatků o podnikání a firmách studentům přinesl i poučení o osobním růstu, hodnotě motivace, vlastního snažení, vnímání ostatních a flexibilitě při rozhodování o kariéře. Martin žáky ujistil, že o své kariéře mohou rozhodovat sami. A povzbudil je k přemýšlení o svých skutečných vášních a zájmech, které mohou být klíčovým prvkem při volbě kariéry.
Během programu všichni žáci spolupracovali a nebáli se komunikovat o svých pocitech.
V průběhu hry jsem měla příležitost k rozhovoru s několika dětmi o jejich obavách spojených s volbou kariéry a tlaku na ně. Každou radu a pomoc v rozhodování o jejich budoucí kariéře velmi vítaly.
Hana Nedvědická