Preventivní program v mateřské škole – byť u těch nejstarších předškoláků – není obvyklý. Že jej Radka nedělá poprvé, je znát na první pohled. Takových dvacet pět živých dětí není jednoduché ukočírovat a zaujmout jejich pozornost. Radce se to podařilo po dobu neuvěřitelné hodiny a půl. Jak se to stalo?
Nejprve dostali žáčci nalepenou cedulku se jménem, což umožnilo Radce být k nim osobnější a volat na ně tak, jak jsou zvyklí.
Poté nalepila do každého rohu místnosti smajlíka s jinou náladou a vyzvala děti, aby si každý stoupnul ke smajlíku, který vystihuje jeho rozpoložení. Chvíli diskutovali o tom, proč mají právě takovou náladu a co ji ovlivnilo.
Poté přichází na scénu loutka Berta. V Radčiných rukou si povídá s dětmi o tom, proč může být kdo smutný a jestli se se smutkem dá něco dělat.
A protože se společně shodneme, že ano, následuje hra na „odsmutňování“ – děti stojí v kruhu a jeden přijde k druhému a vysvobozuje ho ze smutku různými gesty, posunky i milými slovíčky. Kdo je vysvobozen, jde postupně k dalšímu a dalšímu, až jsou „odsmutněni“ všichni.
Tematicky vyvrcholí tato část vyjádřením radosti ve společné písničce, kterou Radka s kytarou v rukou děti naučí. Děti u písničky řádí a skáčou, takže po jejím skončení jsou opět připraveny se soustředit na pokračování programu.
To probíhá od tématu smutku do tématu radosti. Tato část by se směle ve škole mohla nazývat prevence šikany. Děti rozdělují radost na „dobrou“ a „špatnou“. Na příkladech si říkají, že dobrá je ta, která nikomu neubližuje a špatná je ta – zjednodušeně řečeno – škodolibá. Slovo šikana sice nepadne, ale z kontextu je jasné, jak je důležité pro dobré vzájemné vztahy umět rozlišit mezi oběma radostmi.
Na scénu přichází opět loutka Berta a tentokrát se věnuje tématu hádky a jak ji řešit. Následuje společné řešení problému, jak se vypořádat se svým vztekem a jak ze sebe zlost a vztek dostat. Myslím, že je to velmi přirozený způsob, jak učit děti už od školky spolu dobře vycházet a neubližovat si.
Různými hravými formami přichází na scénu ještě téma strachu a co s ním, vše je demonstrováno na prezentaci různými obrázky, které dětem usnadňují pochopení všeho, o čem se baví.
Jsem až překvapen, jak dlouho jsou děti schopny se takto soustředit a bavit. Důvodem je zejména Radčina spontánní komunikace s dětmi i názorné ukázky konkrétních situací a doplňující hry, které pomáhají témata lépe a hravěji uchopit.
Protože dělá Radka programy i na prvním stupni základních škol, jistě se s těmito dětmi ještě někdy potká. Věřím tomu, že po tomto neobvyklém zážitku už budou vědět, s kým mají tu čest, a budou připraveny se v případě problémů otevřít. Radčino srdce je pro ně už nyní připravené.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež









