Žáci prvních tříd základních škol jsou velmi zranitelní. Teprve se seznamují se školním prostředím, atmosférou, povinnostmi i právy souvisejícími s jejich novou rolí. I proto je pro ně učiněným požehnáním, když si mohou s někým promluvit o svých pocitech, nejasnostech, obavách i nejrůznějších otázkách.
Lektorka Petra Stránská se nebojí mluvit o nepříjemných tématech. Navíc to umí i formou srozumitelnou dětem.
V únoru strávila dvě vyučovací hodiny s jednou třídou prvňáčků. Povídala, ptala se, odpovídala na dotazy dětí, naslouchala jejich příběhům a rozebírala s nimi konkrétní situace ze života, které by mohly nastat a které pro ně mohou být po rozumové i emoční stránce náročné.
Po úvodní otázce „Co vás baví?“, která slouží k odbourání počátečních rozpaků a uvolnění atmosféry, už se ptá k tématu: „Co se vám vybaví, když řeknu nebezpečí?“
Každé dítě tento pojem chápe trošku jinak, ale třída se dokáže shodnout na situacích, které se obecně považují za ohrožující. K několika takovým typickým situacím má Petra připraveny obrázky s příběhy, takže v příštích minutách už probíhají horlivé diskuze o tom, jak se zachovat, když…:
…se ztratím ve městě.
…mi někdo ubližuje ve škole.
…za mnou běží velký pes.
…mi na dětském táboře dělá dospělý člověk divné věci.
…mě osloví cizí dospělý a chce mi něco dát nebo mě někam zavést.
S citlivostí sobě vlastní a s hlubokým porozuměním dětskému světu pak Petra vše prodiskutované shrne a dá do jasných odpovědí.
Povídání je chvílemi prostřídáno pohybovou aktivitou nebo hrou na koberci. Děti si u toho zjevně oddechnou od svých běžných školních aktivit a naučí se spoustě praktických věcí.
Na konci programu Petra dětem rozdává letáček, kde je stručně a jasně popsáno, co důležitého si zapamatovat pro nebezpečné situace.
Jedna z praktických rad je znát zpaměti telefonní číslo alespoň jednoho svého rodiče. To si děti hned zkoušejí – některé je už znají, jiné si na tomto příkladu uvědomují, že se ho také chtějí naučit.
Velmi milá situace nastává, když jedna dívenka přidává konkrétní příběh o tom, jak jí pomohlo, že si zapamatovala číslo své maminky.
Uvědomuji si, že takový program je skvělým praktickým doplňkem školního učiva prvňáčků. A není nad to, když jej někdo dobře vymyslí a dětem adekvátně předá. A to se Petře podařilo na výbornou.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež