Téma programu je předem dané, aktuální a zajímavé. Přesto se často stane, že některý z posluchačů potřebuje osobně probrat něco jiného. Lektoři tak bývají připraveni „na všechno“. Rádi a ochotně vyslechnou, je-li třeba. Děti to vědí a využívají.
„Na jedné střední škole v sousedním městě jsem prožil silný moment. Krásně na tom uvidíte, co se může odehrát na ‚obyčejném‘ programu o negativních dopadech sociálních sítí. To téma je velice široké a diskutuji vždy se studenty například o tom, proč jsou na Instagramu, kolik tam tráví času, jestli jsou na internetu závislí a jak se to pozná. Obzvláště pro středoškoláky je to téma velice aktuální a baví je.
Po tomto programu za mnou přišla jedna studentka. Začali jsme si povídat o jejích oblíbených hrách a videích, co sleduje na internetu. Naslouchal jsem jí a pokládal doplňující otázky a její vyprávění pozvolna přešlo do sdílení hlubokých osobních věcí.
Nakonec nemohla zadržet pláč a přes slzy mi říkala, že do světa fantazie na internetu utíká před realitou života. Na základní škole zažívala šikanu a tady na střední to není moc lepší. Rodiče se k ní sice chovají hezky, ale její problémy bagatelizují, odbývají ji otřepanými frázemi a víc se nezajímají. Byl to náročný rozhovor, ale silně jsem vnímal, jak je ráda, že jí někdo naslouchá.
Než jsme se rozloučili, předal jsem jí pozvánku na odpolední akci místního nízkoprahového klubu. Povzbudil jsem ji, že by tam mohla najít fajn kamarády a lidi, kteří jí budou věnovat upřímnou pozornost a zájem.“
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.