Potřebujete se také na chvíli „dostat do dřevěného rámu“ a zjistit, že si o vás druzí myslí spoustu pěkných věcí? Během lektorských programů děti mohou zažít chvíle, které povzbudí jednotlivce a posílí kolektiv třídy.
Jak píše jedna z lektorek ve své pravidelné zprávě:
„Během programů hrajeme s dětmi interaktivní hry, na kterých jim chceme ukázat jejich vlastní schopnosti a dovednosti. A zároveň je vedeme k tomu, aby si všímaly ostatních ve třídě. Po aktivitách se dětí ptáme, koho ze třídy by chtěly ocenit. A tak spolužáci často slyší, co by v tu chvíli nečekali.
V poslední třídě, kde jsem byla, jsme měli program ‚Nejsem sám‘. Po úvodní hře, kde každý z žáků říká, co si o sobě myslí, pomocí vět na kartičkách položených na zemi (např.: Jsem nejmenší ze třídy. Mám hezký smích. Nerad nosím svoje brýle.), následuje skvělá aktivita pro posílení sebehodnoty. Každý žák si na chvíli vezme do ruky dřevěný rám a spolužáci mají za úkol vystihnout tři jeho silné stránky. Podmínkou je říct něco, co dotyčného povzbudí nebo potěší. Třída to může takto zarámovat, ocenit a vyjádřit, že právě to mají na dotyčném rádi.
Ten, kdo je v rámečku, se občas trochu ošívá a červená, ale vždycky je potěšen tím, jak je ostatními vnímán.
Při společné závěrečné reflexi pak zaznívají perfektní zpětné vazby na to, co si v aktivitě děti prožily. Slyšíme tak věty jako:
‚Překvapilo mě, že Terka řekla, že jsem dobrý kamarád. To jsem nečekal.‘ nebo
‚Líbilo se mi, že Petr řekl, že mi věří a mohl by se mi svěřit.‘ nebo
‚Bylo hezký, když ostatní řekli, že jsem kamarádská a milá.‘
Takové momenty mě vždycky dojímají, protože vidím, že je to jejich autentický prožitek, který nejde předat, ale je poctivě zažitý během programu.“
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Podpořte lektorskou práci a pomozte tak českým dětem.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.