Mít vše pod kontrolou – to Kateřina svým programem úplně zaručit nemůže. Co ale udělat mohla, bylo velmi příjemné a povzbuzující: na dvě hodiny se stala součástí skupiny teenagerů a mohla jim mluvit z duše i do duše, což bylo velmi vzácné. Společně diskutovali o tom, co je závislost a jak jí odolat.
V prosinci se mi dostalo té výsady, že jsem se mohl zúčastnit programu lektorky Kateřiny Plachtové na téma „Mám to pod kontrolou?“ S žáky osmé třídy celé dvě vyučovací hodiny diskutovala o závislostech a jak se jim vyhnout.
Začalo se představením a nezbytnými pravidly, které u takových programů zaručují větší volnost a prostor pro diskuzi, ale zároveň hlídají, že se setkání nezvrhne v dohadování a paralelní hovory. Kateřina to vyřešila plyšovým míčem, bez kterého nemohl nikdo do debaty vstoupit.
Diskuzi otevírá otázkou: „Bez čeho bych nemohl(a) žít?“ Nemyslí se tím základní věci potřebné k životu, jako je vzduch či voda. Žáci postupně vyjmenovávají: knížky, hudba, kamarádi, čokoláda… Tím se tyto zbytné věci stávají jakýmsi předobrazem toho, jak vypadá závislost na návykových látkách.
A Kateřina přirozeně přechází do seznamu látek, které jsou všeobecně známé jako zdraví a život ohrožující. Vzápětí však připomíná, že ústředním tématem nejsou tyto látky, ale právě náš vztah k nim.
Debata se posunuje k různým zážitkovým úkolům, které plní osmáci v malých skupinkách. Velmi zajímavý je například úkol, kdy má skupinka k sobě přiřadit různé dvojice fotek jednoho člověka, kdy na jedné z nich je ten člověk před závislostí a na druhé už v různé fázi závislosti.
Skupinka má ještě za úkol odhadnout, jak dlouhá doba mezi první a druhou fotkou uplynula. Žáci mohou vidět, a pak o tom i diskutují, co všechno se na těle i v duši člověka změní při procesu vedoucímu k úplné závislosti.
Kateřina zde přidává trochu teorie, kdy studentům vykreslí klasickou křivku závislosti, jak ji člověk emočně prožívá v souvislosti se zvyšující se rezistencí na návykovou látku a zvětšující se potřebě přidávat si dávku, aby byl alespoň „v normálu“.

Jak vypadal člověk, než spadnul do závislosti? Jak ho závislost změnila? Kolik času to zabralo? O tom všem Kateřina s dětmi debatuje.
Program pokračuje různými příběhy i konkrétními dopady nejčastějších látkových závislostí na tělo člověka, jako jsou cigarety, marihuana či alkohol. Kateřina umí pracovat s motivací dospívajících i dynamikou besedy tak, aby byla zajímavá, takže program uteče velmi rychle.
Osmáci slyšeli informace, které jsou pro ně důležité, a to formou pro ně přijatelnou a zajímavou. Stali se sami spolutvůrci programu. A to je předpoklad k tomu, aby tyto informace nešly jen tak kolem nich bez povšimnutí, ale aby se jim usadily v hlavě i v srdci a mohli se jimi sami řídit.
Mgr. et Bc. Martin Stavjaník, pověřený supervizor lektorů v programu Zdravá mládež