Partnerské vztahy: Každý z vás má tu nejvyšší cenu
Michal chodí mezi děti se svými besedami už pěknou řádku let. Do stejných tříd se pravidelně a systematicky vrací, vždy s různými programy. Děti ho znají a na jeho programy se opravdu těší. Už když procházíme školní budovou, nadšeně zdraví a povykují: „Vy jdete dneska k nám, že jo? To je super!“
Ve třídě nás dnes čekalo 14 sedmáků. Kluci působí drsně, dívky nedostupně. Jasně, to patří k věku. Nemohou před partou ztratit tvář, nedají na sobě nic znát, nic je nerozhází… Ačkoli, hned po příchodu do třídy se jeden odvážný chlapec Michalovi před všemi svěřuje, že ho právě opustila holka a že mu je smutno. Michal chápavě přikyvuje: „A jak dlouho jste spolu chodili?“ „Jeden měsíc…“ Možná na první pohled banální, ale ve třídě se nešťastnému Romeovi opravdu nikdo nesměje. Panuje zde příjemně přátelská atmosféra. A když mají kluci „tvrďáci“ odpovědět na otázku: „Jaké vlastnosti si ceníš na tvé budoucí holce?“, nejčastěji zaznívá: „Aby byla hodná…“ Stejně tak dívky, zdánlivě nepřístupné a odměřené, si přejí, aby jejich vyvolený byl hodný a měl je rád.
Když Michal povídá, všichni napjatě poslouchají. Vypráví příběhy, na kterých ukazuje jednoduché, ale pravdivé principy platné pro fungující vztahy nejen partnerské, ale i přátelské a obecně mezilidské. Zdůrazňuje, že v každém z nás je hluboko zakořeněná potřeba milovat a být milován. Nikdo nechce být opravdu sám. Ale: proč se tedy lidé tak často rozcházejí? Děti usilovně přemýšlí a samy hledají odpovědi na podobné zapeklité otázky. Mohou si tak uvědomit, že láska není samozřejmost, že o vztahy musíme pečovat a že musíme počítat s tím, že ti nejbližší nám také mohou nejvíc ublížit.
Zásadní moment nastává, když Michal sdílí příběh svého kamaráda, který po deseti letech promiskuitního života zjistil, že by chtěl „tu pravou holku na celý život“. Kamarád se ptá, kde by takovou holku našel, ale skutečně zásadní protiotázka zní: „Co jí můžeš nabídnout? Myslíš, že taková holka by chtěla být s klukem, jako jsi ty?“
A zde se dostáváme ke stěžejnímu bodu programu. Michal vybízí děti: „Pamatujte si, že každý z vás máte tu nejvyšší hodnotu, a tu si chraňte. Nejste tu pro každého…“
Pevně věřím, že alespoň tato myšlenka se dětem zaryla hluboko do paměti a že si alespoň na některé body tohoto programu v pravý čas v životě vzpomenou.
Bc. Lenka Staňková, DiS., koordinátorka programu Zdravá mládež