Školy organizace International Needs v Bangladéši se snaží být dobře přístupné dětem z nejchudších rodin ze slumů. Jedním z těchto dětí je Somen, který pracuje na tom, aby se stal dobrým učitelem.
Děti ze slumů v Bangladéši nechodí do školy z různých důvodů, jejich společným jmenovatelem je chudoba. Špatná infrastruktura často nedovoluje dětem se do školy vůbec dostat. Pokud se tam nějak dopraví, většinou jsou příliš hladové nebo unavené z domácích prací, že z výuky stejně mnoho nepoberou. Děti z etnických menšin, které nemluví bengálsky, a obecně také dívky, mají přístup ke vzdělání ve státních školách ještě těžší a často nedokončí docházku základní školy.
Školy organizace International Needs v Bangladéši se snaží být dobře přístupné právě dětem z nejchudších rodin ze slumů. Snaží se zvyšovat podíl děvčat ve výuce, nechat v dětech růst jejich kreativitu a vzdělávat i rodiče. Děti se tak snáze dokáží vymanit z nešťastného života ve slumu, být jednou soběstačné a nahradit špatné návyky a předsudky ze svého prostředí dobrými a prospěšnými zvyky. Děti se také učí, jak spolupracovat s ostatními a pomáhat si. Vysoká míra dětské práce v zemi se tak maličko snižuje.
Jedna z těchto škol je ve slumu Banasree v Dháce. Rodiče zdejších dětí pracují jako ševci, švadleny, údržbáři v továrnách, pečovatelky, pouliční prodavačky či dělníci za denní mzdu. Do školy v Banasree chodilo na konci roku 2022 139 dětí. Aby byla výuka efektivní, vyrábějí zdejší učitelé pro děti různé barevné pomůcky na zapamatování čísel a písmen nebo zábavné hry pro učení se názvů květin, ptáků a zvířat. Děti se učí také pomocí pohybových písniček. Nejenže se tak zdokonaluje jejich mozková kapacita a paměť, ale navíc se učí rychleji a s radostí. Cílem školy je, aby děti rostly jak mentálně, tak tělesně i morálně. Většina dětí přichází do školy hladová a právě škola je místem, kde se nasytí jak jejich hlad po vzdělání, tak jejich bříško. Děti mají ve škole oběd a ke svačině dostávají ovoce, sladké pečivo nebo třeba vařená vajíčka.
Mezi další kreativní způsoby učení patří diskuzní panely. Nedávno děti z paté až sedmé třídy diskutovaly na téma „Proč se děti po pandemii nevrací do škol“. Diskuze učí žáky formulovat své názory, naslouchat ostatním i zbavit se strachu z mluvení před druhými. Sijanur, jeden ze zdejších žáků, zhodnotil přínos diskuzí takto: „Mám trochu problémy s vyslovováním, proto jsem se vždycky styděl mluvit před ostatními. Ale tahle školní aktivita mi moc pomohla můj stud překonat a můj problém se dokonce zmenšil.“
Další nestandartní aktivitou byl Den mytí rukou. Lidé v Bangladéši byli během pandemie odevšad upozorňováni na důležitost mytí rukou. Jakmile ale pandemie pominula, jako by se na tento užitečný zvyk zapomnělo. Děti si proto ve škole nacvičily správné a účinné mytí rukou a vydaly se se svými učiteli za sousedy do slumu, aby jim důležitost mytí rukou připomněly. Nezamýšleně tak dospělým ukázaly, že vzdělání dětí prospívá celé komunitě.
Jedním z dětí, které na této škole studují, je Somen. Jeho otec tahá rikšu a matka pracuje jako služebná a kuchařka a mají ještě dvě další děti. Somenovi rodiče jsou negramotní, ale moc stáli o to, aby jejich děti vzdělání měly, protože věří, že vzdělání dělá lidi lepšími. Do školy International Needs v Banasree chodí Somen díky podpoře zahraničního dárce od první třídy. V té době uměl však jen pár slov bengálsky, protože pochází z menšinového kmene, který má vlastní jazyk. Nyní ale píše, čte i mluví bengálsky plynně. Dokáže vést a nadchnout ostatní a zároveň jim svými znalostmi a schopnostmi pomáhat. Má moc rád spolužáky ve škole, užijí si spolu hodně legrace. Také rád a dobře kreslí a kdykoli se zúčastní nějaké školní soutěže, tak se svým obrázkem vyhraje. Rád by se jednou stal učitelem. Jeho současní učitelé jsou si jistí, že k tomu má dobré předpoklady, a přejí mu úspěch.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.