Na vytrvalé prosby preventistky jedné ZŠ jsem do nabídky programů zařadila přednášku o kouření pro 4. a 5. třídy.
V programu se snažím vyhnout zastrašování, přílišnému negativismu i jakýmkoliv návodným prvkům. Děti v tomto věku už samy dobře ví, co je na kouření špatně, a stačí je jen nechat to říct nahlas, shrnout, utřídit, pomoci jim některé věci si uvědomit, zmínit související témata.
Vyprávím jim mimo jiné o kamarádovi, který začal ve 13 letech kouřit kvůli partě a pak se závislosti na cigaretách nemohl mnoho let zbavit. S dětmi řešíme, jak odolat tlaku party a co by mému kamarádovi poradily.
V této třídě se pak děti zajímaly, jestli se mu nakonec podařilo s kouřením přestat, a když jsem řekla, že jo, spontánně propukly v jásot a bouřlivý potlesk.
V závěru programu jsem děti nechala, aby si dokolečka předávaly plyšovou želvu a každý mohl říct, jaký je jeho důvod nekouřit. Pak jsem jim vysvětlila, že i když třeba ještě nezažily, že by je lákalo cigaretu zkusit, možná se jim to někdy v životě stane. A pak si mohou vzpomenout na želvu a na to, jaký důvod pro nekouření mají.
Více o podporovaných lektorech programu Zdravá mládež najdete v přehledu lektorů.
Fotografie k článku pochází z programu Zdravá mládež a nemá přímou spojitost s uvedeným příběhem.