Nepál je bezprostřední soused Indie, proto se nemohl ubránit dopadům velmi nakažlivé Delta mutace coronaviru. Od konce dubna do konce srpna byla země opět v nouzovém stavu a obyvatelé v preventivní domácí karanténě. Přečtěte si, jak toto období prožívaly podporované nepálské děti.
Počátkem letošního dubna se v Nepálu objevilo několik případů nové varianty koronaviru a od konce měsíce byla vláda nucena vyhlásit další nouzový stav. Druhá vlna pandemie covidu-19 v Nepálu nakazila tisíce lidí a také vzrostl počet úmrtí. Slabý zdravotnický systém v Nepálu nedokázal zajistit dostatek nemocničních lůžek a kyslíku pro nemocné. Oddělení JIP byla přeplněná s nedostatkem základních léků, lékařů, sester a dalšího nemocničního personálu. Očkováni byli zatím pracovníci v první linii a někteří senioři.
Od konce srpna se opatření rozvolňují, protože počet nakažených rapidně neroste. Školy a univerzity jsou však stále zavřené a pokračují ve virtuální výuce. Dvě třetiny dětí mají potřebné zařízení a internetové připojení k online výuce. Signál však není vždy dostatečně silný právě tam, kde by se dítě potřebovalo učit. Navíc platby za internet znamenají pro chudé rodiny další významný výdaj. Většina škol vyžaduje stejné školné, jako kdyby výuka probíhala fyzicky ve třídách.
Více než 30 procent dětí, které v dálkové adopci podporujeme, nemá vybavení k online studiu, nebo bydlí na místech, kde se nelze k internetu připojit. Učí se proto samostudiem z učebnic a mohou požádat o telefonní konzultaci se svým učitelem. Závěrečné ročníkové zkoušky měla většina škol na konci školního roku online a děti postoupily do vyšších tříd.
Velkým trápením pro děti bylo odkládání závěrečných zkoušek přechodových ročníků do vyšších stupňů vzdělání. Děti se učily, ale kvůli nouzovému stavu neznaly termín zkoušky nebo se několikrát změnil.
Zahraniční koordinátor s dětmi a jejich rodiči pravidelně komunikuje. Povzbuzuje děti, aby se soustředily na studium, dodržovaly preventivní opatření a udržovaly se v dobré kondici. Rodiče koordinátor žádá, aby dětem doma podle možností vytvořili přátelské prostředí pro studium. Některé rodiny dětí odešly z měst domů do svých vesnic, protože rodiče přišli o práci a ve městech by čelili nedostatku potravin. Mnoho dětí a jejich rodin měly pozitivní PCR testy nebo si prošly příznaky podobnými covidu, ale jsou nyní v pořádku.
Nepálské děti vypráví, jak strávily tři měsíce přísné domácí karantény:
Ganesh: „Vytvořil jsem si denní rutinu. Nejprve si každý den ráno zacvičím, abych se udržel fit. Pak pokračuji v online studiu, před tím, od sedmi hodin ráno, se učím angličtinu na You Tube kanálech a na Googlu. Snažím se hodně číst knihy a internetové noviny. Také sleduji filmy a trávím čas na mobilu. S pomocí internetu jsem se začal učit hrát na bubny. Pokud nemám nějakou práci doma, chodím trochu ven, ale mohu jen kolem našeho domu.“
Rispa: „Situace s koronavirem u nás není dobrá. Nemůžeme chodit nikam s výjimkou do nemocnice k ošetření nebo hospitalizaci. Náš rodinný obchod s čajem musí být zavřený. Školu mám pravidelně online a vede se mi ve studiu dobře. Volný čas trávím cvičením, uklízením, učením se a děláním domácích prací.“
Jenisha (Jenisha je děvče s copy na obrázku): „Moje online studium pokračuje dobře. Snažím se dělat i nějaké osvěžující aktivity jako je ranní cvičení nebo čtení inspirativních knih. Tuto dobu také budou provázet vzpomínky na čas strávený s rodinou, protože jsme všichni zavření spolu doma.“
Další podrobnosti o současné podobě výuky v Nepálu se dozvíte v tomto článku.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.