Někdy se těch opravdu viditelných změn u dětí dočkáte až za dlouhý čas, v horším případě změny nezaregistrujete vůbec. Někdy se zázračný obrat o 180° může stát přímo v průběhu programu.
Jaký bude ten dnešní program? To lektor nikdy předem neví. A doslova „za pochodu“ se musí vypořádat s nejrůznějšími situacemi, jako třeba v této třídě:
„… na můj program pro druhý stupeň ZŠ s názvem ‚Čas změny‘ přišla až těsně před zvoněním. Vypadala vyděšeně. Chvílemi vzlykala. Sedla si na kraj připraveného kruhu z židlí.
Celou první hodinu působila velmi uzavřeně. Seděla v roušce s vlasy téměř zakrývajícími zbytek obličeje. S nikým nekomunikovala a na program nereagovala.
O přestávce mi paní učitelka řekla, že ve škole neznají přesně důvod dívčina chování, ale že je velmi vystresovaná a jaksi „zaseklá“. Pokud to jde, do školy ani nepřijde kvůli nejrůznějším zdravotním potížím, zjevně psychosomatickým.
Dívka velmi plakala i během přestávky. Celá třída se k ní ale chovala velice hezky. Jeden z chlapců jí přinesl papírové kapesníky, dívky ji chodily pohladit a obejmout atd.
V další hodině žáky čekalo „psaní vzkazů“ – žáci si navzájem na papír připevněný na zádech anonymně píší povzbudivé vzkazy. S paní učitelkou jsme netušili, jak tato dívka aktivitu zvládne. Ale shodli jsme se, že i když ona nikomu nic nenapíše, jí se na papíře třeba pár hezkých vzkazů objeví. Ve skrytu jsem doufal, že aktivita dívku opravdu povzbudí a hluboce vnitřně potěší. Měl jsem naději, že dívce pomůže vyjít z její uzavřenosti, smutku, strachu a hysterie.
Žáci splnili zadaný úkol velmi dobře. Každý si odnesl papír zaplněný osobními a hlubokými vzkazy plnými povzbuzení. Jak jsem předpokládal, zmíněná dívka nenapsala nikomu nic. Její spolužáci za ní však chodili a na jejím papíru nechávali vzkazy.
Když jsem každému rozdal jeho papír, byla evidentně potěšená a ten svůj si několikrát dokola pročítala.
Na konci programu seděla bez roušky a vlasy si sčesala z obličeje. Byla stále hodně tichá a působila ustrašeně, ale znatelně se jí ulevilo. Na program více reagovala a občas se i usmála.
I třídní učitelka s uznáním zhodnotila, že dívka viditelně roztála.“
(ze zpráv programu Zdravá mládež)
Více o podporovaných lektorech programu Zdravá mládež najdete v přehledu lektorů.
I Vy můžete pomoci českým dětem. Podpořte práci lektorů na školách.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů? K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.