Řešit při programu teoreticky možné situace? Nuda! Co se pustit do rozklíčování aktuálního dění ve třídě? Skvělé! Z toho si všichni odnesou nejvíc.
Občas se stane, že běžný program nabere naprosto neočekávaný směr. Jak píše jeden z lektorů:
„Měl jsem program o šikaně v šesté třídě místní základní školy. V první hodině jsme probírali vše podle metodiky programu. Ve druhé hodině se děti začaly vyptávat na konkrétní situace a pořád se to jakoby točilo kolem něčeho, co
řešily. Tak jsem se jich zeptal, jestli mi nechtějí říct, o co tedy jde. Dozvěděl jsem se, že mají spolužáka, který je pořád otravuje a nechová se k nim hezky, a oni neví, co s ním. No, a ten spolužák byl přítomen, seděl v zadní lavici a byl schopen celkem obstojně reagovat na vyřčená obvinění.
Najednou jsem se ocitl ve třídě, kde byla naprostá většina žáků proti tomu klukovi ze zadní lavice. V duchu jsem se modlil za moudrost a začal jsem se snažit tuto ‚diskuzi‘ řídit. Byl jsem opravdu nervózní, ale děti byly naštěstí velmi ukázněné a respektovaly pravidla, která jsem nastavil. K situaci se mohli vyjádřit všichni a využívali toho.
Bylo dost zajímavé pozorovat, jak se postupem času u těch dětí začaly projevovat jejich povahy, postoje, výchova a další vlivy.
Vyšlo najevo, že ve třídě je několik kluků, kteří naprosto radikálně spolužáka odsuzovali a nechtěli slyšet o nějaké snaze s ním hledat společnou řeč. Ve zbytku třídy se pomalu začaly objevovat nápady, jak mohou jít spolužákovi naproti nebo jak s ním lépe, konstruktivně, komunikovat.
Byla to skvělá hodina, kterou jsme protáhli hluboko do dalšího vyučování.
Učitelé zareagovali pohotově a vstřícně. Musím velice ocenit, že mi nechali veškerý prostor. Do situace vůbec nezasahovali. Až když jsem se s třídou rozloučil, probrali jsme celou situaci v kabinetě. Třídní učitelka mi děkovala a ocenila moji snahu povzbudit děti k trpělivosti a vzájemné toleranci. Líbilo se jí, že se mi podařilo celou situaci dobře zmapovat. Ve třídě to není jednoduché, ale pochopil jsem, že se s tamní atmosférou snaží učitelé pracovat. A mám radost, že se jim to daří.
Děti na českých školách možná netrpí tolik existenční nouzí. V dnešní složité době jsou více ohroženy jejich postoje a hodnoty. Se správným životním nasměrováním jim rádi pomáhají i lektoři z programu Zdravá mládež.
Více podrobností o programu Zdravá mládež naleznete zde.
Chcete dostávat náš měsíční newsletter „Čerstvé zprávy“ se zprávami z podpořených projektů?
K odběru se přihlaste zde.
Fotografie k článku pocházejí z programu Zdravá mládež a nemají přímou spojitost s uvedeným příběhem.